Сайт для бухгалтерів №1 в Україні

Отримуйте
новини поштою!


15.03.18
11514 15 Друкувати

"Нульове" декларування: кого милувати, кого – карати

Про "нульове" декларування для громадян в Україні говорять вже півтора року. Днями президент Петро Порошенко на зустрічі з представниками вітчизняного та зарубіжного бізнесу запропонував повернутися до обговорення можливості все-таки запровадити такі декларації, повідомляє канал24.

Що таке "нульова" декларація

Станом на сьогодні юридичного поняття "нульової" декларації немає в українському законодавстві. Як розмовний цей термін вживається підприємцями відносно податкової декларації з відсутністю доходу (збитковістю).

Чітко виписаного єдиного законопроекту, за яким можна було б відслідковувати процес підготовки до "нульового" декларування, немає. Натомість законопроектів на цю тему є багато. Наприклад, на сайті ВР є законопроект 3662 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо нульової декларації, у січні 2016 включений до порядку денного. Нині він – на опрацюванні в Комітеті ВР.

Цей законопроект пропонує доповнити Податковий кодекс пунктом про те, щоб тимчасово встановити податок за декларування доходів, майна, майнових прав суб’єктом подання нульової декларації. Платниками податку в законопроекті називаються суб’єкти подання нульової декларації (згідно з законом про нульову декларацію, про який далі), які задекларували доходи, інше майно, майнові права. Об'єктом оподаткування податком є доходи, інше майно, майнові права, зазначені у нульовій декларації платника податку. При цьому податкові ставки – різні для кожної частини доходу. Зокрема, для об'єкта оподаткування вартістю до 25 мільйонів гривень – 1%, понад 100 мільйонів – 5%.

Але є велике "але" – цей законопроект посилається на "Закон про нульову декларацію". Один такий було внесено в парламент у грудні 2015 року, але у листопаді 2016 – відкликано. Іншого прийнятого закону про нульові декларації немає.

Якщо ж простими словами, то "нульова" декларація – це спосіб розказати державі про майно, яке у вас є, просто чесно повідомити про всі свої статки, заплатити на них податки, отримати гарантію держави, що ні за які з них вас не покарають як за незаконно набуті. Як далі з цими знаннями чинитиме держава – інше питання.

Навіщо потрібне "нульове" декларування

Петро Порошенко представляє "нульові" декларації як "можливість кожному українцю сплатити відповідний податок відповідно до закону, завести гроші в Україну, інвестувати їх в українську економіку і відчувати себе вільним громадянином вільної країни". На переконання президента механізм “нульової” декларації, дозволить захистити, в першу чергу, малий та середній бізнес. Зрештою, вважає гарант – не всі підприємці в Україні нечесні.

Дійсно, не всі. Проте, кажуть не згодні з думкою президента, під виглядом захисту чесного бізнесу "нульове" декларування цілком може вивести сухими з води корупціонерів.

Народний депутат Дмитро Добродомов назвав нульове декларування для України сьогодні легалізацією награбованих коштів та відсутністю відповідальності за несплачені податки.

Нульова амністія (декларування) – це альтернативне декларування, яке дозволить всім легалізувати капітали і уникнути будь-якої відповідальності. Ви чесно декларуєте все, що у вас є (зокрема те, що приховували раніше), платите з цього фіксований податок, вам за це нічого не буде (держава гарантує відсутність покарання), і все починається з самого початку,
– пояснив він.

Не можна заперечувати, що нульове декларування – це один із інструментів для виведення бізнесу з тіні, адже в цьому разі держава отримує податки, відзначив Добродомов, але зауважив: політики та чиновники, які крали роками, по суті, зможуть не приховувати награбоване, і ніхто з них не спитає, адже держава гарантує відсутність покарання.

"Ми не можемо вводити нульові декларації зараз, а тим паче для всіх, адже на сьогодні ми маємо повну відсутність довіри до органу і до державної влади, які б займалася цими деклараціями. А в такому разі це не буде працювати на користь України", – констатував нардеп.

Голова Ради ГО "Громадський люстраційний комітет", координатор коаліції "Декларації під контролем" Олександра Дрік ще у 2016 році ставила такі питання щодо "нульового" декларування:

Припустимо, що таку нульову декларацію таки вводять. Хто буде суб'єктами? Чи буде це лише бізнес, чи також чиновники? Чи будуть в рівних умовах чиновники, які прийшли з бізнесу, і ті, що все життя були чиновниками? Це принципово різні речі, які не можна мішати в купу.

Припустимо, що цією нульовою декларацією дозволяється декларувати всі активи. Які саме активи? Чи тільки українські чи також закордонні? Чи вимагатиметься пояснення походження і вартість цих активів? Хто і як визначатиме вартість цих активів, а отже, розмір податку, який треба буде з нього заплатити? Чи декларуватимуться активи лише конкретної особи чи також його родичів?

Куди і на яких умовах декларація подаватиметься? Чи будуть вони перевірятись? Уявімо, що такий орган буде НАЗК — як подання нульових декларацій корелюватиметься з тими деклараціями, які відповідно до Закону "Про запобігання корупції" подаватимуться в систему е-декларування?

Чи ми побачимо ці декларації? Уявімо, наприклад, що такі декларації будуть непублічними. Виходить, що всі журналістські розслідування, як і систему е-декларування, як і нашу з вами, активісти, роботу з перевірки майна можна викинути на смітник. Бо будь-яке нововиявлене майно в результаті може виявитись разово задекларованим. Але як ми про це дізнаємось, якщо ця інформація не буде публічною?

Якщо суб'єкт подання цієї декларації звільнятиметься від будь-якої відповідальності, яким чином працюватиме відповідальність за законом "Про запобігання корупції" за неправдиві дані в деклараціях?", – роздумує Олександра Дрік.

На ці питання, наголосила Дрік, треба відповісти до внесення будь-якої подібної ініціативи на розгляд парламенту. Однак, внесений і відкликаний проект закону у ВР вже маємо. І є ще один, який не має сенсу без цього відкликаного. Як чинитимуть законодавці і президент далі, що і коли вноситимуть, невідомо. Але – президент закликав представників бізнесу долучитися до розробки відповідних документів і законопроектів.

Автор: Яніна Ткачук

Бухгалтер 911 наголошує: зміст авторських матеріалів може не співпадати з політикою та точкою зору редакції. Серед авторів матеріалів, що публікуються, є не лише представники редакційної команди.

Викладена інформація в конкретній публікації відображає позицію автора. Редакція не втручається в авторські матеріали, не редагує тексти, тож не несе відповідальності за їх зміст.

Коментарі
  • Юрий
15.03.18 01:28

вопрос. А если я декларирую допустим 50 - 500 тыс у.е. и не плачу с них1%, так как в допустим 1996-2001 г мне их подарил дедушка, которого нет, и в тот период они не подлежали налогообложению. Что мне могут сделать? Я же ничего не нарушил. Презумпция невиновности!!! Или Фопом на 2-й группе 10 - 15 лет с максимальными оборотами, с конвертацией в доллар. Ничего не покупал, сидел на хлебе и воде. А теперь покажу свои «кровно заработанные» активы, почему я должен платить 1%.?! Просто кто-то хочет нагнуть страну на 1-5% от стоимости всех частных активов. Виктор Фёдорович в очередной раз спросит: «а что, так можно было?»

Відповісти
  • Юрий
15.03.18 01:33

Второй вопрос - вопрос безопасности. В стране, в которой граждане не защищены от несанкционированной передачи информации третьим лицам, не защищены от криминала, введение подобного декларирования, приведёт к волне грабежа и краж, с минимальной перспективой раскрытия преступлений и возврата средств.

Відповісти
  • Юрий
15.03.18 01:36

Вывод - нулевое декларирование очень нужно определенной группе лиц (чиновники высшего уровня: депутаты, судьи, прокуроры, министры, замы, директора, замы, начальники департаментов и служб гос предприятий) для легализации коррупционных доходов, активов, прочее

Відповісти
  • Острая
15.03.18 10:46

Юрий,а я бы добавила в Ваш список, врачей, руководителей и замов не зависимо от формы собственности.

Відповісти
  • Юрий
15.03.18 12:35

Острая, поверьте, нормальные руководители и замы из частного сектора, в своём большинстве) готовы к вопросу происхождения активов и средств, т.к. ежедневно варятся в существующей финансово-экономически-политической системе. Знаю многих, кто последние лет 10-15 собирает нужные документы, выписки из банков, доказательства разные, граммотно распределяют семейные активы между родными и близкими (так, на всякий случай, под нулевую декларацию например) Врачи - не уверен.
По врачам отдельная тема! Во всем мире врачи и учителя, преподаватели - уважаемые, самодостаточные люди с высоким достатком - и мы должны к этому стремиться. Если нет - хорошие врачи просто уедут!

Відповісти
  • Только
15.03.18 08:45

Барыгам наруку.

Відповісти
  • Нина1
15.03.18 10:59

Награбили-наворовали столько, что уже до неприличия лезет-прет из всех щелей, заначек, европ и оффшоров. Сами уже понимают, что пришла пора откупиться и легализоваться: 5% - так будет дешевле, чем потом взятками гасить обыски, суды, конфискации.  И даже, если сейчас погасил, то завтра поменяется власть и новые гоп-стопники от власти опять придут к тебе делить твое имущество.А кроме того, сейчас модно все приобретать и прятать за пределами Украины. А там дядьки-прокуроры и прочие финансовые инспекторы строго спрашивают "Откуда миллиардное барахлишко?". Блин, неподкупные!  Свои местные миллионеры годами не имеют того, что украинские нувориши. Поэтому покажут им декларацию, что у него это все было еще в Украине и налоги уплачены. Это один из способов легализовать свое имущество за границей. Все просто.

Відповісти
  • natali
15.03.18 11:37

Нина1,именно так !!!! на 1 000 000 % в вами согласна. Что простому человеку декларировать : квартиру свою купленную в кредит или родительскую (хрущебу)  аналогично дачи ,дома в селе .... а наши сбережения ой какие БОЛЬШИЕ особенно в сравнении с слугами народа!!!
но все равно декларировать нужно ,а затем к Вам зайдет кто-то (инкогнито) и как в Золотом теленке ....

Відповісти
  • Нина1
15.03.18 12:04

natali, а нас дураков призывают показать свою вторую хрущевку, которой нет еще в гос.реестре недвижимости из-за того, что еще не все БТИ передали свою базу госрегистраторам, а там в основном особенно много стариков, которые регистрировали жилье в БТИ еще в советские времена. А в паспорте БТИ еще есть данные сколько владельцев у этой квартирки в центре Киева или областном центре.  И эту хрущевку тебе дураку обложат налогом на недвижимость от 37 грн.  и больше за 1 м2,  А далее вся паспортная база с регистрацией и возрастом в руках продажных ментов. И пошли косить пенсионеров, одиноких. Пропал, исчез, забомжевал, переехал в село.

Відповісти
  • natali
15.03.18 13:00

Нина1,ой и не говорите Нина (так и тянит по Одесски заговорить) но как Вы правы :)

Відповісти
  • Алиса
15.03.18 11:19

Аваков и будет грабить первый,у него все поставлено на поток.Как маски-шоу за деньги так и будет раскулачивание под какой-нибудь криминал.

Відповісти
  • Игорь
15.03.18 11:36

Обычная легализация коррупции!

Відповісти
  • ТАНЯ
15.03.18 14:13

Это мне напоминает 2015 год когда предприятия наклоняли заплатить т н "компромисс". Это очередной разводняк нам малышам- глупышам. Нашли способ как пополнить бюджет за нас счет

Відповісти
  • ОК
16.03.18 11:42

Наипервейший вопрос - кто в первую очередь воспользуется этой инфой? Ответ очевиден!!! У нас, например, в небольшом селе на улице уже практически не осталось ни одного неограбленного дома (некоторых уже грабили по несколько раз). Никто никого даже искать не пытается!!! Так давайте им точный список еще составим и дальше - все по сценарию известной рекламы "А теперь мы идем к вам!"

Відповісти
  • Юрий
16.03.18 19:28

ОК, полностью с Вами согласен. Достоверно знаю случаи, когда грабили дома прокурорского руководства. Приехавшие опергруппы пожимали плечиками, не зная что делать. Никого не нашли.

Відповісти
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
Для того, чтоб распечатать текст необходимо оформить подписку
copy-print__image
Ця функція доступна тільки
авторизованим користувачам