Сайт для бухгалтерів №1 в Україні

Отримуйте
новини поштою!


10.04.18
6475 9 Друкувати

Олена Макеєва: Податок на виведений капітал - правова дискримінація

Олена Макеєва, глава ради директорів аудиторської фірми Аксьонова та партнери, радник міністра фінансів України, НВ БІзнес.

Чимало представників транснаціональних компаній вважають податок на виведений капітал (ПнВК) дискримінаційним.

І я погоджуюся з таким твердженням. Це називається правова дискримінація – тобто дискримінація, яку пропонується прямо закріпити в законі. Простими словами – закон начебто однин для всіх підприємств, незалежно від форм власності. Проте для іноземного капіталу встановлені відмінні від загальних правила оподаткування прибутку з джерелом його походження в Україні. І мова йде не просто про інші правила, мова йде про вищі податки. Тобто упереджене ставлення до іноземного капіталу.

Якщо цей приклад законотворчості розглянути через призму поведінкової економіки (behavioral economics) – напрямку економічної теорії, який займається дослідженням впливу психологічних факторів на рішення людей у різноманітних економічних ситуаціях, можна цілком зрозуміти справжні прагнення прихильників цієї моделі.

Так, ідеологи законопроекту в своїй риториці відкрито говорять про наявність переваг у іноземних інвесторів – це доступ до дешевих кредитів. Очевидно, що дешеві кредити – це саме той психологічний фактор, який став стимулом для пошуку та моделювання рішення в існуючій економічній ситуації в Україні. Нагадаю, сама ідея податку на виведений капітал з’явилася в 2015 році, хоча насправді, ситуація з доступом до дешевих грошей в Україні майже не змінилася і сьогодні. Отже, все просто, бізнесу не вистачає ліквідності або просто – грошей. Далі йде пошук ідей.

Легке і одночасно важке рішення – зниження податкового тиску. Законопроектом передбачається не оподатковувати податком на прибуток гроші, які будуть реінвестовані у бізнес. І в такий спосіб допомогти бізнесу з ліквідністю. Замість дешевих кредитів – фактично відстрочення сплати податку на прибуток. Тому логіка мені цілком зрозуміла, як і потреби бізнесу, я їх поділяю.

В чому дискримінація, спитаєте мене ви? Саме в тих обмеженнях, які автори законопроекту розписали на великій кількості сторінок. Вони їх називають "запобіжниками" бюджетних втрат. Обмеження стосуються, перш за все, виплат пасивних доходів нерезидентам. Наприклад, виплата роялті понад 4% чистого доходу вважатиметься виплатою дивідендів та оподатковуватиметься за вищою ставкою податку на прибуток – 20%. Це і є дискримінація по відношенню до іноземного інвестора.

Оподаткування пасивних доходів у вигляді процентів, дивідендів та роялті завжди і у всьому світі регулюється міжнародним законодавством.  Про це сказано прямо в діючому Податковому кодексі: якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

За загальним правилом, такі доходи мають оподатковуватися одразу у двох країнах. А тому це не просто правова дискримінація, а й неповага до міжнародних угод та партнерів.

На жаль, українська ментальність не має домінанти закону, вкрасти – це нормально. Власна вигода – у всьому. Живемо за принципом "якось воно буде". Ми не прораховуємо на крок вперед, нехтуємо своїми обіцянками та часто змушуємо наших іноземних партнерів вдаватися до різких заяв, – тон, який ми розуміємо та одразу реагуємо.

Важко сказати, якою буде реакція іноземних інвесторів у відповідь на введення цього податку. Разом з цим, можу точно сказати, чого не слід чекати від іноземних інвесторів.

По-перше, іноземні інвестори не будуть шукати шляхи оптимізації податків, дотримання податкового законодавства (tax compliance) завжди залишатиметься ознакою чесного бізнесу. А тому не варто думати, що іноземний бізнес, приміром, знизить ставку роялті до 4%, щоб не платити додатковий податок на прибуток за завищеною ставкою 20% з перевищення понад 4%.

По-друге, введення податку на виведений капітал не змусить іноземних інвесторів закривати свій бізнес в Україні, як то кажуть, гроші люблять виважених економічних рішень. Разом з цим не треба розраховувати на лояльність іноземних партнерів, допомогу по інших питаннях, в тому числі політичних, за якими Україна дуже часто звертається.

Якось воно буде?

Бухгалтер 911 наголошує: зміст авторських матеріалів може не співпадати з політикою та точкою зору редакції. Серед авторів матеріалів, що публікуються, є не лише представники редакційної команди.

Викладена інформація в конкретній публікації відображає позицію автора. Редакція не втручається в авторські матеріали, не редагує тексти, тож не несе відповідальності за їх зміст.

Коментарі
  • Юра Г.
10.04.18 06:27

роялти - о каких 4% идет речь , или типа роялти уже не является выведенным капиталом. Прикольно, владельцы торговых марок могут  100% прибыли вывести в виде роялти - и при этом ни уплатить даже копейку. Прикольно. Значит вские рябы, рошильды, ошибся рошины, будут платить 0 налога на выведенный капитал, вся прибыль уёдет через роялти. Супер. Янукович, без обид - ты ЛОХ, вот как можно оказывается.

Відповісти
  • Наталія
10.04.18 11:05

Юра Г.. извините, но не понятно что Вы хотели сказать, свыше 4% будет облагаться по ставке 20%. Почему 0?

Відповісти
  • Юра Г.
10.04.18 11:14

Наталія, єто для не украинцев, 4%, для украинцев нет ограничений на рояли

Відповісти
  • Lumiers
10.04.18 09:34

Юра Г.,
Не тратьте куме сили...., как в том анекдоте!
Неужели не понятно, что эта .... отрабатывает команду хозяина! Речь не идет о выгодах для Украины, речь только о выгодах заокеанского хозяина!

Відповісти
  • Ільницька Ірина Федорівна
10.04.18 09:16

Просчитайте  затраты на юриста в трех инстанциях  и вы увидете ,что налог на выведеный капитал,это сбережения оборотных средст для развития  вашего бизнеса

Відповісти
  • Наталія
10.04.18 11:06

Ільницька Ірина Федорівна, Ага, а еще прикольно судье объяснять как учитывается курсовая разница или что такое себестоимость а что расходы периода

Відповісти
  • Игорь
10.04.18 09:38

Ну все правильно. Видно Макеева в теме и в схеме. Необходимо изменить ставки налога на прибыль: 0% если вкладывается в Украине в развитие, 5% - дивиденды и 20% на выведенный капитал (считай налог на прибыль, кот. и так платят инвесторы). Расмешило -" иностранные инвесторы не будут искать пути оптимизации налогов, соблюдение налогового законодательства (tax compliance) всегда будет оставаться признаком честного бизнеса" Ой, еще и как оптимизируют. Уже в который раз убеждаюсь, что все эти деятели, кот. пишут нам законы даже на 5% не представляют, что на самом деле у нас происходит в бизнес среде. 

Відповісти
  • Маруся
10.04.18 11:26

Чьи интересы Макеева отстаивает? Уж точно не украинского бизнеса. Да и статья заказная, судя по тому что в мужском роде "я согласен" начинается. Она ее хоть читала, прежде чем опубликовать?

Відповісти
  • Санек
12.04.18 09:45

Маруся, макеева живет одним днем,как и прочие гройсманы 
хапнуть и затаится. не учит их судьба рос. олигархов ничему.

Відповісти
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
Для того, чтоб распечатать текст необходимо оформить подписку
copy-print__image
Ця функція доступна тільки
авторизованим користувачам