Як спілкуватися з податківцями: стратегії та помилки
Існують дві протилежні позиції у взаєминах підприємців (або їх бухгалтерів) з податковими органами. Першу можна умовно назвати “оборонною”. Друга позиція – “наступальна”.
«Оборонна стратегія» спілкування з податківцями: зважена оцінка ситуації, коли платник податків уникає конфронтації з податковою інспекцією, а судовий розгляд ініціює лише у винятковому випадку, якщо мова йде про прямі втрати. В іншому у платника податків і податкової інспекції складаються партнерські взаємини.
«Наступальна стратегія» спілкування з податківцями: платник податків при цьому веде себе більш агресивно і не тільки не уникає суду, але в певних випадках і сам його ініціює.
Яка з представлених позицій вам ближче – вирішуйте самі. На практиці ніщо не заважає вам застосовувати комбінований підхід: в якихось випадках оборонятися, а в якихось – наступати. У будь-якому випадку, пам’ятайте про те, що основний грошовий виграш, як правило, «на потоці», а виходить, що жертвами стають найбільш податливі, що легко здаються. Тому найчастіше загальне відчуття порядку і сили, що виходить від платника податків, превентивно працює сильніше, ніж конкретний запит.
Переважна кількість платників податків не знають правил, і тому держава, найчастіше в особі співробітників держорганів, користується цим. Платники потрапляють у безглузді ситуації через незнання ситуації: що може зробити податкова інспекція, а що не може; за що треба платити податок, а за що ні. Ми проаналізували типові помилки, яких припускаються при цьому спілкуванні, і пропонуємо деякі рекомендації щодо їх усунення.
Помилка 1. Загальний невірний емоційний підхід
Виявляється в емоційних спробах «шукати істину», «боротися за правду», в хаотичних спробах «домовитися» з представником установи безпосередньо або через знайомих – замість спокійного, впевненого спілкування суб’єкта, який знає про свої і податкової інспекції права та обов’язки.
Тут треба пам’ятати, що істина ховається тим краще, чим старанніше її шукають методом проб і помилок. Але істина часто приходить сама, коли виконується правильна технологічна процедура.
При цьому, якщо ви своїм виглядом або тоном дасте працівнику податкової інспекції зрозуміти, що не вважаєте його рівним собі партнером, не поважаєте його, то робочі взаємини налагодити не вдасться. Тому треба розгорнути технологію нападаючого проти самого нападника.
Рекомендація 1: демонструйте лояльність і впевненість у своїх силах, грунтуючись на законодавчо закріплених процедур і повноваженнях податкових органів.
Помилка 2. Віра в подарунки і домовленості
Помилка 2 – припущення, що простіше відкупитися. Вона може проявлятися також у неготовності до спілкування за встановленими правилами (процедурного спілкування). Власне, ця помилка є зовнішнім проявом певного внутрішнього страху перед податковою.
Здається, що з податковою інспекцією потрібно будувати партнерські відносини виключно в діловому руслі. У цьому випадку, за аналогією з партнерами по бізнесу, буде діяти принцип, за яким чим сумлінніше обидві сторони виконують свої обов’язки, тим краще вони будуть взаємодіяти і, відповідно, краще один до одного ставитися.
Рекомендація 2: не треба боятися йти офіційним шляхом, не варто намагатися обійти регламент.
Помилка 3. Усне спілкування з податковими органами
Ось найбільш характерні прояви цієї помилки: «Я в податковій запитаю». Власне, помилка полягає тільки в останньому слові. Очевидно, при такому формулюванні ви апріорі впевнені в тому, що відповідь інспектора неодмінно буде істинною.
Між тим будь-який бухгалтер або підприємець, який давно займається реальним бізнесом, справедливо засумнівається в цьому. І справа тут не обов’язково в некомпетентності або зловмисності інспектора. Справа може бути в його звичайній завантаженості. Він просто «зкине проблему», після чого щиро «забуде» свої слова (закон цього не забороняє). Справа може бути також в заплутаності законодавства. Тому в більшості випадків не слід усно консультуватися у відповідному органі по питанню, що вас цікавить .
Якщо інспектор помилиться (навіть не бажаючи цього), наслідки прийнятого вами рішення на основі помилкової думки інспектора доведеться розсьорбувати вам, а не йому. Тому слід підстрахувати себе письмовою відповіддю. З цією метою не посоромитися зробити письмовий запит через канцелярію інспекції, зберігши для себе завірену в канцелярії ж копію.
Надалі, якщо відповідь виявиться помилковою, на цей документ можна буде посилатися, як на документ податкової інспекції. При цьому звертаємо увагу, що проходження помилковим відповідям податкової інспекції не позбавить вас від податкових санкцій у разі неправильної сплати податків. Просто сам письмовий запит скорочує вірогідність помилкової відповіді податківців (які бувають часто-густо).
Рекомендація 3: будь-яке спілкування з податківцями – через папір.
Таким чином, успіх від спілкування з податковими контролерами визначається в основному обізнаністю про арсенал прав і багаж обов’язків платника податків та вашою впевненістю у правильному виборі тактики в боротьбі за свої податкові інтереси.
Існують особливі норми поведінки службовців державних органів, які вони зобов'язані брати до уваги при контакті з громадянами та представниками яких організацій. Був складений звід законів, що упорядковують поведінку інспектора. Він носить назву «податкового кодексу російської федерації». Якщо говорити більш конкретно, то мова про відповідальність посадових осіб і податкових органів йде в п'ятому розділі кодексу. Суть законів полягає в тому, що податковий інспектор працює для підприємця, а не навпаки. Тобто, всі спірні ситуації вирішуються на користь платника податків.
В першу чергу підприємець повинен розглянути рішення податкової служби, що є метою і предметом перевірки. Потрібно зосередити увагу на тому, щоб своєчасно усунути всі зазначені в документах недоліки. Також слід призначити відповідальну особу, яка буде контактувати з перевіряючими та здійснювати інструктаж персоналу. Важливо надавати інспектором всі необхідні документи, не надаючи зайвої інформації. Можна виконати вимогу інспектора в наданні документів не відразу, виправляючи небудь недоліки, однак не слід тягти час: це буде сприйнято, як спроба приховати інформацію або підробити документи, і послужить приводом для подальших звинувачень.
Вступати в суперечку з представниками податкової служби можна, а в деяких випадках навіть потрібно, однак важливо робити це з розумом, грамотно і відповідно до існуючого законодавства. Не забороняється за законом, і стежити за порушеннями з боку податкових інспекторів, а значить, не варто лінуватися фіксувати помічені порушення. В першу чергу, потрібно виконати перевірку акту, ознайомившись зі списком виявлених інспектором порушень. Якщо які-небудь викликають у вас сумніви, то ви вправі заявити про це. Однак робити це потрібно вкрай коректно. Не забувайте, податкові інспектори – теж люди, тобто можуть нервувати, дратуватися, а може просто мати поганий характер. Це цілком може вплинути на процес перевірки та складання ними актів. Тому підприємцю варто постійно стежити за собою, бути доброзичливим і не давати приводів до виникнення конфліктів.
Налоговая проверка: 10 советов, как подготовиться http://www.prostobiz.ua/biznes/gosregulirovanie/stati/nalogovaya_proverka_10_sovetov_kak_podgotovitsya http://www.prostobiz.ua/biznes/gosregulirovanie/stati/nalogovaya_proverka_10_sovetov_kak_podgotovitsya_prodolzhenie
Проверка закончилась чуть более месяца назад. Акт подписан. Доначисления перечислены в полном объёме. А вот сегодня позвонил аудитор, который был на проверке, и попросил дополнительные данные к тем, что отражены в акте ( даты возврата фин.помощи учредителя и суммы) Как быть? Предоставить эту информацию или морозиться?