Сайт для бухгалтерів №1 в Україні

Отримуйте
новини поштою!


23.06.20
19721 25 Друкувати

Штрафи та пеня при визначенні фінрезультату до оподаткування

Чи враховуються штрафи та пеня, нараховані контролюючими органами та іншими органами державної влади, у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування та чи здійснюється коригування сформованого фінансового результату до оподаткування?

Згідно з п.п. 134.1.1 ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Отже, базою для розрахунку об’єкта оподаткування податком на прибуток є фінансовий результат до оподаткування, визначений відповідно до положень бухгалтерського обліку.

Підпунктом 140.5.11 ПКУ у редакції, що діє з 23.05.2020, встановлено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму витрат від визнаних штрафів, пені, неустойок, відшкодування збитків, компенсації неодержаного доходу (упущеної вигоди), нарахованих відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів, у тому числі у сфері зовнішньоекономічної діяльності, на користь осіб, які не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), та на користь платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 % відповідно до п. 44 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, а також на суму штрафів, пені, нарахованих контролюючими органами та іншими органами державної влади за порушення вимог законодавства.

З урахуванням ст.ст. 546, 549 ЦКУ, ст. 230 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р.№ 436-IV неустойкою (штрафом, пенею) визнається сума санкцій, яку учасник господарських відносин зобов’язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов’язання.

При цьому, ПКУ має власне визначення штрафної санкції (фінансової санкції, штрафу), якою у податкових відносинах вважається плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв’язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності (п.п. 14.1.265 ПКУ).

Таким чином, суми штрафних (фінансових) санкцій та пені, нараховані за наслідками перевірок контролюючими органами та іншими органами державної влади, визнаються витратами згідно з правилами бухгалтерського обліку при визначенні фінансового результату до оподаткування. При цьому у податковому обліку на суму таких штрафних (фінансових) санкцій та пені платник податку повинен збільшити фінансовий результат до оподаткування.

Слід зазначити, що відповідне коригування фінансового результату до оподаткування не стосується нарахованих сум штрафних (фінансових) санкцій та пені, які відображені у бухгалтерському обліку платником податку до 22 травня 2020 року.

За матеріалами Категорія 102.02 «ЗІР»

Бухгалтер 911 наголошує: зміст авторських матеріалів може не співпадати з політикою та точкою зору редакції. Серед авторів матеріалів, що публікуються, є не лише представники редакційної команди.

Викладена інформація в конкретній публікації відображає позицію автора. Редакція не втручається в авторські матеріали, не редагує тексти, тож не несе відповідальності за їх зміст.

Коментарі
  • Елена
23.06.20 08:13

Я верно понимаю, что если мы не считаем налоговые разницы, то и не увеличиваем финрезультат на суммы штрафов? Это только к тем, что налоговые разницы применяет (по закону или для небольших добровольно) относится?

Відповісти
  • Ирина
23.06.20 12:52

Елена, Да

Відповісти
  • Марина
23.06.20 08:39

А что со "самоштрафами", например по уточненке НДС, когда мы сами начисляем штраф и пеню? это налоговая разница или нет?

Відповісти
  • Наталия
23.06.20 10:52

Девочки (Марина и Елена)
с 22,06,20 все у нас новый способ учета штрафных санкций ( всех без исключения) .
 На мое убеждения :
1-Елена  маленькие (низкодоходники) считают  эти налог.разницы.
2- Марина (самоштраф) это тоже штрафные санкции , только мы сами их признали. Вывод считаем налог.разницы.
А вот метод новый мне понравился !!!
Получается штрафанули нас  та 100 , ну мы в расход ставим 100 и сразу что-бы не забыть в доход ставим 100 . Успокоились до составления декларации на прибыль.
В момент составления декларации эти 100 что на прибыли обложили 18% получили 18 в бюджет. И то если прибыль будет.
Я правильно поняла принцип ? или  что-то перемудрила
Меня очень смущает математика 100-100=0 , а затем только 18 !!!! 

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 11:15

Наталия,
П(С)БО 16 Витрати
п.20. До інших операційних витрат включаються:
...
визнані штрафи, пеня, неустойка;
...
Тобто: дт948-кт64,68 потім на дт793-кт948
Ніяких доходів. Тільки в додатку по різницям, а от як там математична логіка, зараз немає часу. Може хтось підкаже.
 

Докладніше: https://kodeksy.com.ua/buh/psbo/16.htm

Докладніше: https://kodeksy.com.ua/buh/psbo/16.htm

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 11:21

Евріка! Розібрався! Просто прибирається з витрат, дохід (ще раз або додатково) не збільшує.

Відповісти
  • Наталия
23.06.20 11:38

Ігор,но меня смущает чисто меркантильный вопрос.
Все что мы с Вами писали вроде все тип=топ.
А материально предприятие отдает 100% штрафа (заплатили как всегда) сч.948-сч.64- бюджет.сч.
А затем 18%  налог на прибыль. Факт оплата 118% живыми деньгами.
Хоть так красиво (расход-доход=0, результат 18% в бюджет)
Я правильно все разложила ???

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 11:58

Наталия, не так.
Приклад:
До-нарахували прибуток = 3334,00 - дт981-кт6413
Нарахували само-штраф 3% = 100,00 - дт948-кт6413
Перерахували = 3434,00 - дт6413-кт311
Додатково ці 100,00 під 18% не підпадають.
Я б ще хотів, щоб нарахований податок на прибуток (в прикладі це 3334,00), наступного року зменшував базу оподаткування.

Відповісти
  • Ирина
23.06.20 13:16

Ігор, Высокодоходники должны увеличить финрезультат через разницы (приложение РІ). Т.о. со 100 грн вы должны уплатить налог на прибыль 18% = 18 грн.
Скорее всего будет новый бланк этого приложения с новой формулировкой строки 3,1,11

Відповісти
  • Олена
23.06.20 15:40

Ирина, согласна с Вами по увеличению фин.рез-та полностью. С бланком могут и не успеть - будем по разъяснениям и рекомендациям налоговиков куда-нибудь "втискивать" суммы этих штрафов

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 13:27

Ирина, дякую за відповідь, але не згоден.
Не згоду висловив в самому низу дописувачу "Світлана".
А от по "тільки високодохідним" застосування різниць не можу розібратись, можливо у вас є якісь законодавчі аргументи.

Відповісти
  • Наталия
23.06.20 11:29

Ігор,ну да .
Я и писала выше ,что  получается процент налога на прибыль  (у нас сейчас 18%) только в бюджет платим.

Відповісти
  • Джаконда
23.06.20 11:32

Я зрозуміла  так ,що поставили в витрати  і потім в дохід, рівно 0???

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 11:37

Джаконда, так, але: у витрати і в бух. і в податковому, а дохід тільки у податковому через різниці. В бух. нічого не чіпаємо. В результаті з метою оподаткування = 0.

Відповісти
  • Наталия
23.06.20 11:48

Ігор,ОЙ БОЛЬШОЕ спасибо дошло !!!!
Что все правильно я поняла только упустила  что с нуля  18% процентов то-же нуль.
По факту уплата 100% штрафа в бюджет и лишние движения , которые показывают как мы раскаялись 
Вывод все осталось как и было (в плане денег)

Відповісти
  • Елена
23.06.20 12:03

Так к микропредприятиям не относится эта корректировка? 

Відповісти
  • Наталия
23.06.20 12:36

Елена,да

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 13:14

Наталия, а можна посилання або обґрунтування.
Чому питаю:
Стаття 134.1.1, абзац = чорт голову зламає в цих бариг (вже сама система ради відкриває цей жахливий документ 160 секунд), ПКУ дійсно каже:
"Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний період не перевищує сорока мільйонів гривень, об’єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу. ..."
Однак були твердження, що по амортизації всім коригувати. Самостійно в ПКУ мені не вдалось з цим розібратись. Тому і питаю, як ви дійшли до висновку в питанні "не коригування" штрафів для малих.

Відповісти
  • Олена
23.06.20 15:35

Ігор, згідно із ст. 134.1.1, яку Ви процитували,  "малі" мають змогу не коригувати фін.результат (крім від'ємного значення) і штрафи в т.ч.
І де Ви бачили твердження щодо коригувань по амортизації для всіх?

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 16:15

Олена,
Із заповненням додатка РІ доведеться зіткнутися практично кожному платникові податку на прибуток. ... Не поспішайте розслаблятися — повністю «відкинути» цей додаток у вас не вийде. Адже відмовитися ви маєте право від застосування виключно тих податкових різниць, які перелічені в розд. ІІІ ПКУ (окрім збитків минулих років (пп. 134.1.1 і 140.4.2), які відображаються в рядку 3.2.4 додатка РІ). Але розд. ІІІ ПКУ не є єдиним джерелом податкових різниць. А коригування фінрезультату, передбачені іншими розділами ПКУ, здійснюють у загальному порядку незалежно від річного обсягу доходів і від прийнятого рішення не застосовувати податкові різниці. Наприклад, коригування «для всіх» передбачають розд. ІІ ПКУ (різниці пов’язані з довгостроковим страхуванням життя і недержавним пенсійним страхуванням) і розд. ХХ ПКУ (різниці за «перехідними» операціями). 
https://i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2018/february/issue-10/article-33817.html 
Подібного дуже багато і для мене розібратись в цьому майже не можливо. Тому для спрощення в мене податкова амортизація = бухгалтерський. Будуть штрафи, та просто візьмемо готівку (у маршрутників її повно, вистачіть не тільки на хабарі, а і на штраф) та сплатимо через банк.
Ну а як ще відстежити всі розділи цього ПКУ-монстра?

Відповісти
  • Олена
23.06.20 17:07

Ігор, в теорії - так, РІ ширше, ніж ІІІ розділ, але, сподіваюсь, Ваше підприємство не страховик  і  не має довгострокові не закриті  справи з першою подією аж до 15 року :)Щодо амортизації "для всіх" -  моя пам'ять цього не "пам'ятає" :)

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 16:24

Податкові різниці при амортизації основних засобів, малоцінних необоротних матеріальних активів, нематеріальних активів (https://protocol.ua/ua/podatkovi_riznitsi_pri_amortizatsii_osnovnih_zasobiv_malotsinnih_neoborotnih_materialnih_aktiviv_nematerialnih_aktiviv_1/) Тут теж показано про різниці, а де мова що обов'язково для всіх, зараз знайти не можу, просто в пам'яті залишилось що, якщо є - для всіх.

Відповісти
  • Світлана
23.06.20 13:07

По Ф2 дохід до оподаткування 1200 грн(мав би бути податок 216 грн)
По додатку РІ ставимо штраф ,наприклад 500 грн в збільшуючу різницю
Всього дохід по декларації 1700 грн,відповідно 1700*18%=306 грн

Відповісти
  • Ігор
23.06.20 13:22

Світлана, так цей дохід був первісно зменшений на 500,00. Спробуйте провести в 1С експеримент: 
Відкрити проведення цього штрафу та поставте суму 0,00 або відмініть проведення. Потім пере-проведіть док."Формування фін.рез." потім сформуйте Ф2. Ваш дохід до оподаткування буде збільшений на 500,00. Потім знов все поставте на місто.

Відповісти
  • злой клоун
23.06.20 17:54

в общем, все "реформы" свелись где б добавить и увеличить штрафы.

Відповісти
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
Для того, чтоб распечатать текст необходимо оформить подписку
copy-print__image
Ця функція доступна тільки
авторизованим користувачам