Сайт для бухгалтерів №1 в Україні

Отримуйте
новини поштою!


22.07.18
6125 22 Друкувати

Декларації для всіх: коли можуть ввести в Україні і навіщо

Планують загальне декларування, а говорять про "нульові декларації", повідомляє Сегодня.ua.

Після того, як Верховна Рада проголосувала за закон "Про валюту і валютні операції", питання про загальне декларування знову з'явилося на порядку денному.

Пункт 11 цього закону зобов'язує Кабінет міністрів і Нацбанк, зокрема, розробити і внести на розгляд Верховної Ради законопроект про здійснення одноразового декларування активів фізичних осіб.

Правда, це завдання не самого найближчого майбутнього. Закон "Про валюту і валютні операції" вступить в силу лише з 7 лютого 2019 року, а подати законопроект Кабмін і НБУ повинні протягом 6 місяців після вступу закону в силу, тобто приблизно до серпня 2019-го. Так що, якщо навіть він пройде всі належні процедури досить швидко (що малоймовірно, з урахуванням дискусійності питання), раніше 2020 року діяти не почне.

Крім того, залишається незрозумілим, чи буде декларування дійсно загальним, або ж буде стосуватися не всіх. Адже поки в формулюванні закону не згадано, що йдеться саме про "загальне" разовому декларування.

Ніяк не визначається

Про те, що в Україні може бути введено загальне декларування доходів громадян, говориться вже давно. Але приблизно стільки ж йдеться і про можливість введення "нульових декларацій" – тобто добровільної легалізації доходів, після якої декларант отримує "податкову" амністію і гарантію непереслідування за доходи, які здобуті "в тіні".

Завдання у цих двох підходів одна: зменшити "тіньовий" сектор економіки, який, за оцінками МВФ, становить в Україні 44% ВВП, і наповнити бюджет за рахунок податків на "нововиявлені" доходів. Крім того, інформацію про доходи та витрати громадян, які подали декларації, можна буде внести в бази даних і потім перевіряти, чи відповідають доходи декларанта його витрат. Таким чином в багатьох країнах світу виявляють корупціонерів і тих, хто не повністю вивів своє майно з "тіні".

До цього часу увагу більшості депутатів було зосереджено саме на "нульовому" декларування. Так, в 2015 році у Верховній Раді був зареєстрований "Закон про нульову декларацію". Він не передбачав обов'язкового декларування. Але припускав, що багато представників бізнесу захочуть подати таку декларацію, оскільки отримають шанс легалізувати майно, придбане "в тіні", і звільнення від юридичної відповідальності за "старі" порушення валютного і податкового законодавства. Правда, подавачі декларації повинні були б заплатити "податок на декларування доходів, майна і майнових прав", за рахунок якого планувалося поповнити бюджет.

Рік по тому проект закону про нульовий декларування був відкликаний. А ось законопроект про податок залишився і навіть був включений до порядку денного 8-ої сесії Верховної Ради.

У 2016 році з'явився ще один законопроект на цю тему – про "е-декларуванні". Відзначаючи, що ідея е-декларування в Україні скомпрометована і перетворилася на фарс, автор пропонував перейти від е-декларування до ё-декларуванню (йо-Декларування), встановивши нові, більш жорсткі правила. Декларантами пропонувалося вважати не тільки представників влади, але також військових (крім рядових-строковиків) і всіх інших силовиків, кожного представника контролюючих і перевіряючих служб (і не тільки державних), весь юридичний корпус, нотаріусів, оцінювачів, громадських і взагалі всіх, хто так або інакше виконує "організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські обов'язки". Іншими словами, кожного, хто має доступ до матеріальних цінностей або грошей. Це не було б "загальним декларуванням" в прямому сенсі слова, але декларації стали б обов'язковими, мабуть, для більшості дорослого населення країни. Але цей законопроект був, скоріше, схожий на жарт (там, наприклад, пропонувалося ввести термін "трудівники злочинного світу"). Через рік його просто зняли з розгляду.

У 2017 році знову ожила ідея "нульового декларування". Законопроект "Про легалізацію майна в зв'язку з добровільним декларуванням майнового стану та незадекларірованніх доходів фізичних осіб". Як "плати за прощення" декларанту пропонувалося або відразу заплатити нд податки на "відбілювання" майно, або придбати держоблігації на суму, рівну 10-12% вартості задекларованого майна.

Законопроект досі перебуває "на ознайомленні" комітетів. А тим часом, вже в нинішньому році, в парламенті був зареєстрований ще один схожий проект: "Про правовий режим добровільного декларування коштів, майна та інших об'єктів фізичними особами". Він також припускав наповнити бюджет за рахунок податків за виведене з тіні майно. Натомість декларанту гарантувався "нульовий" інтерес з боку правоохоронних органів до походження майна і до податків за минулі роки.

У той же час уряд всерйоз задумався про загальне декларування. Ймовірно, не дуже вірячи в те, що українці побіжать добровільно заповнювати "нульові" декларації. В "Пріоритетні плані дій уряду на 2017 рік" містився пункт про розробку в IV кварталі "проекту закону про запровадження загального декларування доходів і витрат фізичних осіб та податкового контролю за відповідністю доходів і витрат громадян з використання непрямих методів". Цей закон повинен був ввести в дію автоматичну систему моніторингу за відповідністю доходів і витрат громадян. А очікуваним результатом значилися "детінізація економіки і протидія розмивання податкової бази". У плані вказано, що завдання виконано, і законопроект внесений до парламенту.

Ще раніше, в II кварталі 2017 го, Кабмін планував закупити серверне обладнання і провести модернізацію інформаційно-телекомунікаційної системи Єдиного держреєстру декларацій держслужбовців, доповнивши її ідентифікаційним і верифікаційним модулями. І цей пункт плану теж значиться як виконаний. Нове обладнання дозволяє автоматизувати роботу з великими обсягами інформації та зіставляти дані з декількох реєстрів. Поки що воно "тестується" на деклараціях чиновників. Але цілком ймовірно, що його потужності вистачить і для роботи з деклараціями за все населення України.

В "середньотермінового плану пріоритетних дій уряду до 2020 року", який був затверджений навесні 2017 року, також згадується "впровадження загального декларування доходів і витрат фізосіб і податкового контролю за відповідністю доходів і витрат громадян з використання непрямих методів" – як завдання на 2017 рік. Однак уже через пару місяців після прийняття документа прем'єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що система загального декларування впроваджуватися не буде.

А ось президент України Петро Порошенко виступає за "нульове декларування" для всіх. Про це він заявляв, наприклад, в березні цього року на зустрічі з бізнесом.

А як у інших

Кожна країна обирає свій спосіб боротьби з корупцією і з тіньовою економікою. У таких країнах, як Фінляндія, Австралія, Італія, Сінгапур та інші, введено обов'язкове декларування практично для всіх громадян (з деякими особливостями у кожної країни). У той же час в Бельгії, Італії, Латвії періодично проводять "нульове декларування".

Є й такі країни, де застосовуються обидва методи відразу. Це, наприклад, США, Німеччина, Франція, Швеція та Швейцарія.

Зараз загальне декларування намагаються впровадити в Казахстані, який переживає економічну кризу і відчуває нестачу бюджетних коштів. Таке нововведення було заплановано ще на 2012 рік, але кілька разів відкладалося. Тепер старт призначений на 2020 рік. П при цьому "нульове декларування" (амністія тіньових доходів) вже було проведено.

Зараз в Казахстані щосили йде роз'яснювальна робота для населення. За рік до введення інформація розміщена на сайтах міністерств, нацбанку, багато публікацій в ЗМІ.

У цій країні декларації будуть зобов'язані подавати не тільки всі повнолітні громадяни, а й неповнолітні, якщо у них є частка в житловому будівництві зареєстроване на них майно, банківські рахунки та ін. А також іноземці, якщо вони хочуть володіти цінним майном на території держави.

Для того, щоб стимулювати людей подавати декларації та зменшити соціальний негатив, для подавачів декларації передбачені не "батоги", а "пряники". Чи не податки, а податкові пільги. Для багатодітних сімей – податкові відрахування в розмірі 24 мінімальних зарплат на рік (дозвіл не платити податки на цю суму). Для учнів на платній основі – зниження плати за навчання на 10 мінімальних зарплат на рік (також податкові відрахування), для тих, хто користується платними медпослугами – зниження плати (за рахунок податків) на таку ж суму. І, нарешті, для всіх, хто користується банківськими кредитами – зниження суми виплат по кредитах також на 10 мінімальних зарплат. У розцінках України це означало б, що кожен громадянин отримує від держави "знижку" в розмірі до 44,6 тис. грн на рік за різними платежами. Причому декларацію потрібно подавати до вересня, а податковими пільгами користуватися вже з 1 січня 2020 року.

  Автор: Олександра Романюк

Бухгалтер 911 наголошує: зміст авторських матеріалів може не співпадати з політикою та точкою зору редакції. Серед авторів матеріалів, що публікуються, є не лише представники редакційної команди.

Викладена інформація в конкретній публікації відображає позицію автора. Редакція не втручається в авторські матеріали, не редагує тексти, тож не несе відповідальності за їх зміст.

Коментарі
  • Юра Г.
22.07.18 04:31

А вот президент Украины Петр Порошенко выступает за "нулевое декларирование" для всех.  Да не вопрос, с конфискацией всего внесенного, но без срока. После декларирования, конфискация и СРОК ПОЖИЗНЕННЫЙ Попутно решим и вопрос трудоустройства - бомжей в вертухаи. 

Відповісти
  • Шурик
22.07.18 09:05

Воры хотят скрыть свои преступления в куче навоза.  Не выйдет, очень просто с поисковым магнитом найти иголку в стоге сена. Много чиновников-депутатов сидят за свои деки,,???
Всё это предвыборная агитация , и к сожалению опять народ обманут Юля-пеця будет ханствовать. Банда будет рулить и красть. Нет будущего у Украины.

Відповісти
  • ппп
22.07.18 10:12

Шурик, согласен, вот интересно услышать мнение тех кто привел эту нову злочинну владу к власти

Відповісти
  • Юра Г.
22.07.18 18:54

ппп, Так мы и привели этих уродов к власти , хотя бы тем, что недостаточно с ними боролись, каждый , хотя бы на 80% своих возможностей. И если украинцы опять будут жевать сопли, то значит таких уродов заслуживаем.

Відповісти
  • Юра Г.
22.07.18 18:54

ппп, Так мы и привели этих уродов к власти , хотя бы тем, что недостаточно с ними боролись, каждый , хотя бы на 80% своих возможностей. И если украинцы опять будут жевать сопли, то значит таких уродов заслуживаем.

Відповісти
  • Игорь
22.07.18 10:37

Уменьшить "теневой" сектор экономики можно только реформированием налоговой системы и уменьшением ставок налогов. Бизнесу должно быть выгодно платить налоги. Других способов просто нет. Никакое нулевое декларирование не поможет. 

Відповісти
  • Ионный ускоритель
23.07.18 08:34

Игорь, по сравнению со старой Европой у нас налоговый рай по размерам ставок. 

Відповісти
  • ТАНЯ
23.07.18 11:44

Ионный ускоритель,Работая в экономике довольно продолжительное время пришла к выводу-нашему бизнесу льготы вообще противопоказаны. Какие мы были в начале 90-их наивные.А когда я увидела как один капиталист- хазяин  ворует у другого на своем же предприятии я поняла, что это не для нас. Дурят потребителей, дурят партнеров,дурят державу. Наша "элита"- это выгребная яма. За державу обидно. 

Відповісти
  • SHADOW
23.07.18 09:31

Ионный ускоритель, по сравнению со старой Европой, у нас и ВВП и экономика и остальные составляющие в такой *опе, что сравнивать не совсем корректно.

Відповісти
  • Ионный ускоритель
23.07.18 11:52

SHADOW, с одной стороны да, с другой стороны высокий уровень бизнеса и социалки им не с луны свалился. Налоги большие и борьба с коррупцией во всех сферах. 

Відповісти
  • Ксюша
22.07.18 17:50

Коррупция в этой стране не победима. Доказано чиновниками . Ну разве мы узнаем что чиновники очень везучии в игре в лотореи .  Или имеют друзей , которые очень любят дарить миллионы. 

Відповісти
  • лллл
23.07.18 08:20

согласна с Игорем на 100% , уберите лишние налоги, зачем их столько много. Уже по -моему карманы набиты вполне, должно быть достаточно.
А люди за пределами бедности живут. А эти крохоборы все повышают мин.з/п  и налоги   

Відповісти
  • Лялька
23.07.18 10:10

Ну да, зачем вводить декларирование. Лучше, как большинство украинцев, кто сам лично, заметьте не ПРЕЗИДЕНТ или ПРЕМЬЕР-МИНИСТР, а ГРАЖДАНИН УКРАИНЫ - ПАТРИОТ, получает зарплату в конверте, как ЧП платят копейки в бюджет, при этом живут выше черты бедности. Так откуда взяться пополнениям в бюджет. Как человек, официально получающий 3-5 тыс. грн. может ездить на хорошем авто, покупать квартиры, ездить на отдых за бугор? И естетсвенно жаловаться на правительство, паскуды такие, какие же они плохие.
Так вот, земляки, пока каждый из "стонущих" и об..ырающих страну, правительство (при чем любое правительство!!!) не начнут с себя, с вопроса, а что я сделал для благостояния страны? а что я живу честно и "прозоро", наша страна так и будет в ..ерьме по уши. Не фиг об..ырать тех, кто хоть за все время независимости, хоть что-то сделал.

Вы все хотити жить по-европейски, но в Европе никто не укланаятся от налогов, никто не соглашается на з/п в конвертах, никто не харкается и не плюется на улицах и не ищет кумовьев, сватов для решения своих вопросов. Так что, посмотрите внимательно в зекркало своей жизни и ответьте честно на вопрос - а дорос ли я до уровня "европейца" и заслуживаю ли на лучшую жизнь?

Відповісти
  • 129
24.07.18 11:38

Лялька, а що булоб, якби всі взяточники заплатили податки (хотяби ЄСВ і ВЗ) зі своїх хабарів???

Відповісти
  • 129
24.07.18 11:35

Лялька, якщо порахувати скільки в середньому на одного олігарха припадає офшорних доходів, тобто - скільки він не заплатив податків у наш бюджет, то якою кількістю ФОПів (їхніх податків) перикривається ця бюджетна недоїмка недоїмка? 

Відповісти
  • Wonder woman
23.07.18 13:39

Лялька, тут как раз тот случай, когда пример должен исходить не от низов, а сверху. Руководство страны должно своим примером показывать, что нужно платить налоги. А так смысл мне отдавать налогами то, что не пойдет ни на какие блага для меня от государства. Причем, налоговый гнет на граждан нарастает, жду с ужасом 22 % ндс. Какое нафик декларирование?

Відповісти
  • Ира
23.07.18 12:01

Лялька, наивная, не верь тем дурням, которые наговорили, что в Европе, Америке (США), коррупции нет. Это только для тех, кто там не живет и не общается в кругах чуть повыше.
У нас начальный уровень располагается всего лишь чуть ниже, а у них постепенно спускается.
Недавно подарок мне сделали, на юбилей (40 лет), тур по Европе (автобусный), плююсь до сих пор. Сам тур нормальный, но в Европе жить, категорически не хочу, простите те, кто фанат. От Франции и ряда других стран просто в шоке, грязь жуткая, чудовищная(!), люди страшненькие, как с помойки, а воровство - зашкаливает (наш гид все время толдычила, сумку держите на животе, перед собой, чтобы видеть каждую секунду - вмиг украдут, так и случилось у зазевавшейся (по привычке, как у нас) туристки). Никакая архитектура, памятники культуры не спасает положение, грязь везде. В Германии более-менее понравилось. И везде встречала латаные дороги (асфальт), как у нас, после ямочного ремонта. Вернулась домой, милые родные лица, красивые мужчины и женщины, сумка не закрывается на плече и ничего.

Відповісти
  • Ионный ускоритель
25.07.18 08:41

Ира, вернулся месяц назад из Парижа, был в самом городе 9 дней + катался по Нормандии. Грязь есть но  в пределах допустимого для огромного туристического города. Французы очень красиво одеты в массе своей и хорошо выглядят. Вы вводите людей в заблуждение, показывая только одну определенную точку зрения

Відповісти
  • SHADOW
23.07.18 11:26

Лялька, "...но в Европе никто не уклоняется от налогов, никто не соглашается на з/п в конвертах..." видимо там государство повернуто к гражданину лицом, а не *опой, как у нас.

Відповісти
  • Ae
23.07.18 11:06

Лялька, начни с себя -это очередное сотрясение воздуха, Законы должны работать так, чтобы их несоблюдение было невыгодно

Відповісти
  • Ионный ускоритель
23.07.18 11:55

Ae, что было раньше курица или яйцо? Пока не будет законопослушное общество можно и не ждать законопослушную власть. Наоборот также действует. Мы имеем то что заслуживаем

Відповісти
  • оа
23.07.18 14:21

Ионный ускоритель, давайте представим, что мы, законопослушное общество, с завтрашнего дня начали платить налоги честно, правильно и много!!!  Вы верите в наших чиновников всех уровней на местах и в столице? Особенно в тех, от кого зависит распределение бюджетных средств в каждом  министерстве, городе, поселке? Вы подозреваете - куда будут выведены все эти огромные НАШИ средства из казначейства? Как по мне - законопослушная власть первична.


Відповісти
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
Для того, чтоб распечатать текст необходимо оформить подписку
copy-print__image
Ця функція доступна тільки
авторизованим користувачам