Сайт для бухгалтерів №1 в Україні
Чат 911

Отримуйте
новини поштою!


03.06.15
10525 41 Друкувати

Наличные ограничения в соответствии с нормативными документами НБУ

   Пунктом 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637 (далі – Положення № 637), встановлено, що підприємства (підприємці) мають право здійснювати розрахунки готівкою між собою та/або з фізичними особами протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами в межах граничних сум розрахунків готівкою...
   
   Пунктом 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637 (далі – Положення № 637), встановлено, що підприємства (підприємці) мають право здійснювати розрахунки готівкою між собою та/або з фізичними особами протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами в межах граничних сум розрахунків готівкою, установлених відповідною постановою Правління Національного банку України. Платежі понад встановлені граничні суми проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які у встановленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунку, шляхом перерахування коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку для подальшого їх перерахування на поточні рахунки. Кількість підприємств (підприємців) та фізичних осіб, з якими здійснюються розрахунки, протягом дня не обмежується. Це обмеження стосується також розрахунків під час оплати за товари, що придбані на виробничі (господарські) потреби за рахунок готівкових коштів, одержаних за допомогою електронного платіжного засобу.
   
   Обмеження не поширюються на:
   
   1) розрахунки підприємств (підприємців) з бюджетами та державними цільовими фондами;
   2) добровільні пожертвування та благодійну допомогу;
   3) використання коштів, виданих на відрядження.
   
   В свою чергу, гранична сума розрахунків готівкою визначена постановою Правління Національного банку України від 06.06.2013 р. № 210 «Про встановлення граничної суми розрахунків готівкою» (далі – Постанова № 210), відповідно до пункту 1 якої гранична сума розрахунків готівкою з 01.09.2013 р. становить:
   
   – для підприємств (підприємців) між собою протягом одного дня в розмірі 10 000 гривень;
   – фізичної особи з підприємством (підприємцем) протягом одного дня за товари (роботи, послуги) у розмірі 150 000 гривень;
   – фізичних осіб між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі 150 000 гривень.
   
   Також визначено, що фізичні особи мають право здійснювати розрахунки на суму, яка перевищує 150 000 гривень, шляхом перерахування коштів з поточного рахунку на поточний рахунок, внесення та/або перерахування коштів на поточні рахунки (у тому числі у депозит нотаріуса на окремий поточний рахунок в національній валюті).
   
   Слід зауважити, що вищевказані обмеження стосуються також розрахунків від імені підприємства підзвітними особами як готівковими коштами, що надані під звіт, так і власними коштами підзвітної особи.
   
   Незважаючи на те, що Постановою № 210 розрахунки готівкою між фізичною особою та підприємством (підприємцем) обмежені лише розрахунками за товари (роботи, послуги), НБУ своїми листами значно розширює перелік операцій, при яких застосовуються такі обмеження.
   
   Так, у листах від 08.11.2013 р. № 11-117/21669 та від 14.11.2013 р. № 11-117/22683 НБУ відзначає, що відповідно до ст. 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» товаром є будь-який предмет господарського обороту, в тому числі продукція, роботи, послуги, документи, що підтверджують зобовэязання та права (зокрема цінні папери).
   
   У листі від 24.03.2014 р. № 11-117/12189 НБУ стверджує, що вимоги щодо обмеження готівкових розрахунків фізичної особи з підприємством (підприємцем), встановлені п. 1 Постанови № 210 та п. 2.3 гл. 2 Положення № 637, стосуються розрахунків готівкою в межах 150 000 гривень як фізичної особи – платника з підприємством (підприємцем) – отримувачем, так і розрахунків підприємства (підприємця) – платника з фізичною особою – отримувачем. Крім того, у листі зазначається, що вимоги щодо обмеження готівкових розрахунків фізичної особи з підприємством (підприємцем) стосуються розрахунків за правочинами, предметом яких є будь-які матеріальні та нематеріальні блага, які можуть бути оцінені у грошовій формі, в тому числі розрахунків за договорами, пов'язаними з корпоративними правами, наданням чи поверненням позики, виплатою неустойки.
   
   У листі від 01.08.2014 р. № 11-117/41539 НБУ розширює перелік операцій, до яких застосовується обмеження на розрахунки готівкою, також і на виплату дивідендів.
   
   На нашу думку, додаткове розширення терміна «товари (роботи, послуги)» на позики, дивіденди та неустойки, яке вводиться листами НБУ, не є законним, але позицію НБУ варто знати, оскільки під час перевірок спеціалісти ДФС з великою вірогідністю керуватимуться цими листами.
   
   Слід зауважити, що відповідальність за порушення наведених вище норм передбачена ст. 163-15 КпАП і тягне за собою накладення штрафу на фізичну особу – підприємця, посадових осіб юридичної особи (керівника та головного бухгалтера) – від 100 до 200 НМДГ (від 1700 до 3400 грн.). Дія, скоєна особою, яка протягом року піддавалась адміністративному стягненню за таке саме порушення, тягне накладення штрафу від 500 до 1000 НМДГ (від 8500 до 17000 грн.). Оскільки ст. 163-15 КпАП не конкретизує, хто саме винен у перевищенні суми граничного готівкового платежу, адміністративний штраф може бути застосований до посадових осіб обох підприємств (підприємців). Фінансові санкції на підприємства – як на те, що сплачувало кошти, так і те, що їх приймало, не накладаються. Крім того, слід додати, що фізичні особи, які не є суб'єктами підприємницької діяльності, до адміністративної відповідальності за згаданою статтею КпАП не притягуються. Також, якщо таке правопорушення було разовим, стягнення може бути накладено не пізніш, як через три місяці з дня вчинення правопорушення (ст. 38 КпАП).
   
   Ольга Буркун
   Аудитор АФ «Курсор-Аудит»

   
   Будьте внимательны: в законодательство могли быть внесены изменения! В этой статье приведены ссылки на законодательство, актуальное на май 2015 г.
   
   
   Информация по теме: с 04.06.2015г. Нацбанк продлил валютные ограничения
   
   
Рубрика:
Коментарі
  • ***********
03.06.15 08:36

А если расчеты между юр.лицом и физ.лицом предпренимателем на едином 3-й группы, тосколько - 10000 или 150000??? Подскажите...

Відповісти
  • Элен
03.06.15 08:46

для ************* В данном случае ограничение - 10 000,00грн. в день

Відповісти
  • Nat
03.06.15 08:49

10000

Відповісти
  • Nat
03.06.15 08:50

150 тыс - для расчетов физических лиц- НЕ предпринимателей

Відповісти
  • ТН
03.06.15 09:35

А 10000 касается и закупки сельхозпродукции? Кто знает?

Відповісти
  • ежик без головы, без ножек
03.06.15 10:04

для підприємств (підприємців) між собою протягом одного дня в розмірі 10 000 гривень

Відповісти
  • Sveta
03.06.15 10:05

А выплаты на карточку ФЛ не ограничиваются? Это ведь безналичная форма.

Відповісти
  • ежик без головы, без ножек
03.06.15 10:09

для Sveta. Действительно, ограничений при перечислении нет, но снять с карточки в день физ.лицо сможет не более 150 тыс.

Відповісти
  • Sveta
03.06.15 10:14

Спасибо!

Відповісти
  • елена
03.06.15 10:17

Подскажите, если директор за выданные под отчет средства закупал товары для предприятия у ФЛП, то тогда 10 тыс. или 150 000 тыс.?

Відповісти
  • Ольга
03.06.15 10:22

для "елена" 10000

Відповісти
  • бух
03.06.15 10:36

Лена делайте что не только директор закупал а все работающие по кусочку.

Відповісти
  • елена
03.06.15 10:37

Но ведь это физлицо рассчитывается с ФЛП, хоть и от имени фирмы

Відповісти
  • Ольга
03.06.15 10:40

в данном случае директор сотрудник юр лица

Відповісти
  • Cветлана
03.06.15 10:42

для ******* если физ. лицо рассчитывается с предпринимателем -физ. лицо на 3-1 группе, то ограничение 150000, если физ. лицо-предприниматель оплачивает деньги физ. лицу - то ограничение 10000.

Відповісти
  • Оксана
03.06.15 10:53

А если фин.помощь без процентная? ограничение есть?

Відповісти
  • бух
03.06.15 10:53

Оксан узнавала огрничений на фин помощь нет.

Відповісти
  • бух
03.06.15 10:54

Ну в плане 150 000,00

Відповісти
  • инна
03.06.15 11:07

Уточняю :Директор (ООО) за свои деньги купил товар у чп на 3 группе,(деньги мы ему еще не вернули) ограничение 10000,00 или 150000,00 ??????????????

Відповісти
  • Киев
03.06.15 11:21

инна: 10 тыс бух: не согласна. При подотчете рассчитывается юрлицо с юриком (или ФОПом) от СВОЕГО имени. Сотрудник - просто "передающий деньги". То есть ограничение - 10 тыс с КОНТРАГЕНТОМ (юр или ФОП).

Відповісти
  • Просто Я
03.06.15 12:33

Юр-Юр, Юр-ФЛП в течение одного дня 10000, не важно сколько наемных физиков от имени Юр (ФЛП) участвуют в расчетах.

Відповісти
  • Просто Я
03.06.15 12:35

Важно, не перешагнуть сумму в 10000 с одним и тем же контрагентом...

Відповісти
  • инна
03.06.15 12:41

инна: 10 тыс бух: не согласна. При подотчете рассчитывается юрлицо с юриком (или ФОПом) от СВОЕГО имени. Сотрудник - просто "передающий деньги". То есть ограничение - 10 тыс с КОНТРАГЕНТОМ (юр или ФОП). А если директор( он же учредитель) сам купил за свои товаров на 100 тіс.грн, я поставила их на баланс ?Штраф платить кто должен ??

Відповісти
  • Ilinka
03.06.15 13:04

Добрый день! Подскажите, пожалуйста, если директор за свои деньги купил товар на 20 тыс. грн. у Юр лица, расчет был через банк, действует ли ограниченее 10 тыс. грн. Спасибо.

Відповісти
  • Женя
03.06.15 14:02

инна А если директор( он же учредитель) сам купил за свои товаров на 100 тіс.грн, я поставила их на баланс ?Штраф платить кто должен ?? я делала через сч.422, как учредитель подарил товар предприятию(конечно если он согласен)

Відповісти
  • Алла
03.06.15 14:07

Для IIinka Если директор будет проводить товар через авансовый отчет, то для предприятия этого директора будут считаться наличные расчеты, без штрафов только 10 тыс в день.

Відповісти
  • Sveta
03.06.15 14:33

Не важно как купил и по чем, важно - сколько предприятие выдало с кассы на эту сделку (это и єсть наличный расчет). Внесение наличный через касу банка через подотчетное лицо - безналичная операция для получателя. А с подотчетником и год можно расчитываться по 10 тис

Відповісти
  • Rina
03.06.15 14:51

Sveta если директор действует от имени предприятия (читаем в графе плательщик: ООО "Х" через директора ФИО) поэтому только 10 000,00 для расчета даже через кассу банка. По этой теме есть очень большая практика, еще с момента ограничения в 3000 грн и налоговики очень даже хорошо отслеживают эти расчеты при проверке. Единственное- сумма превышения сравнивается с лимитом кассы и если лимит большой обойдется без штраф.санкций

Відповісти
  • Наталья
03.06.15 15:49

для Оксана и бух: не уверенна . НБУ в своем письме от 24.03.2014 г. № 11-117/12189 снова высказал мнение, что требования по ограничению наличных расчетов физлица с предприятием (предпринимателем) (расчет не более 150 тыс. грн), касающиеся расчетов по правочинам, предметом которых является любые материальные и нематериальные блага, которые могут быть оценены в денежной форме, в том числе расчетов по договорам, связанным с корпоративными правами, предоставлением или возвратом займа, выплатой неустойки.

Відповісти
  • Киев
03.06.15 16:53

инна: Для начала выясняем :))) 1. Куплено товара на 100 тыс у ОДНОГО контрагента или разных. Если разные, и у каждого до 10 тыс - ничего не нарушено. 2. Документы датированы одним днем или разными. Даже если ОДИН контрагент, но в пределах 10 тыс в день - ничего не нарушено. 3. Если все-таки 100 тыс, один документ в один день - посмотрите, что у Вас там :))). Если купили у ФОПа и товар делимый по 10 тыс -обращаетесь к поставщику, просите разбросать по дням. Большинство ФОПов заполняет книгу с опозданием. 4. Если товар еще не продан - обращаетесь к поставщику, просите сделать возврат неразумному диру, потом все покупаете по бн. 5. Если п 1-4 не Ваш случай, тогда надо оформлять как подарок от дира любимому предприятию

Відповісти
  • Киев
03.06.15 16:56

Sveta: Вы не правы.

Відповісти
  • Харьков
03.06.15 17:14

"Sveta 03.06.2015 14:33:46 Не важно как купил и по чем, важно - сколько предприятие выдало с кассы на эту сделку (это и єсть наличный расчет). Внесение наличный через касу банка через подотчетное лицо - безналичная операция для получателя. А с подотчетником и год можно расчитываться по 10 тис" Как раз расчеты с подотчетником - это уже расчеты предприятия с физ.лицом и здесь действует ограничение 150000,00, а вот сам подотчетник от имени юр.лица расчитывается с другими ою.лицами (ФОПами) не более 10000,00

Відповісти
  • НАТАЛЬЯ
04.06.15 09:54

Подскажите пожалуйста. Если учредитель вносит в кассу предприятия взнос уставной фонд, есть ли ограничения по сумме? Может внести в один день 500 тыс.грн.?

Відповісти
  • НАТАЛЬЯ
04.06.15 09:58

И есть ли ограничения по суммам принятия и выдачи наличных средств возвратной фин. помощи от учредителя?

Відповісти
  • ELP
04.06.15 10:11

Для Натальи формально нет, а не формально: 03.06.2015 15:49:20 для Оксана и бух: не уверенна . НБУ в своем письме от 24.03.2014 г. № 11-117/12189 снова высказал мнение, что требования по ограничению наличных расчетов физлица с предприятием (предпринимателем) (расчет не более 150 тыс. грн), касающиеся ... в том числе расчетов по договорам, связанным с корпоративными правами, предоставлением или возвратом займа, выплатой неустойки. Источник: http://buhgalter911.com/ShowArticle.aspx?a=173378&page=1#newsCommentshdr Кроме того, см. в БЗ (категория 109.02) ответ на вопрос: Чи може підприємство торгівлі прийняти готівкові кошти від ФО за передані їй корпоративні права без застосування РРО? Так что, возможно, спокойнее будет внести ч/з кассу банка

Відповісти
  • ****
04.06.15 10:39

Согласна со Sveta :" Не важно как купил и по чем, важно - сколько предприятие выдало с кассы на эту сделку (это и єсть наличный расчет). Внесение наличный через касу банка через подотчетное лицо - безналичная операция для получателя. А с подотчетником и год можно расчитываться по 10 тис" Иначе какой смысл в этих предложениях ? "Платежі понад встановлені граничні суми проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які у встановленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунку, шляхом перерахування коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку для подальшого їх перерахування на поточні рахунки. Кількість підприємств (підприємців) та фізичних осіб, з якими здійснюються розрахунки, протягом дня не обмежується."

Відповісти
  • Крем
04.06.15 11:20

Подскажите пожалуйста. Если учредитель вносит в кассу предприятия взнос в уставной фонд, есть ли ограничения по сумме? Может внести в один день 500 тыс.грн.? И есть ли ограничения по суммам принятия и выдачи наличных средств возвратной без процентной фин. помощи от учредителя?

Відповісти
  • Валюша
04.06.15 12:19

Информация устаревшая. С сегодняшнего дня ограничение не 150 тыс. а 300 тыс. Вчера было опубликовано.

Відповісти
  • Маня
04.06.15 12:41

Київ, розрахунки в день в сумі до 10тис. незалежно від кількості контрагентів.

Відповісти
  • Крем
04.06.15 14:39

Что по поводу взноса в уставной фонд и поворот.фин.займа без процентного, есть ли ограничения?

Відповісти
  • ККК
04.06.15 17:44

Крем Меня тоже этот вопрос волнует. Исходя из формулировки в Положении "за товари, роботи, послуги" , это не касается возвр.фин пом. от учредителя, Но судя по логике НБУ , они могут посчитать что касается, Наверное лучше перестраховаться и разбить сумму на несколько дней в пределах 150 тыс.

Відповісти
Коментування новини вимкнено
Для того, чтоб распечатать текст необходимо оформить подписку
copy-print__image
Ця функція доступна тільки
авторизованим користувачам