Сайт для бухгалтеров №1 в Украине
Чат 911

Получайте
новости почтой!


28.05.25
9950 28 Печатать

Продав речі через Інтернет і прийшов лист від податківців: що робити?

Амброзяк Наталья юрист

Інтернет гуде! Громадянам надходять листи, у яких податківці вимагають пояснень щодо грошей, (нібито) одержаних від підприємницької діяльності. А в деяких випадках людей одразу запрошують для підписання протоколів про адмінправопорушення. Інформацію та «натхнення» для таких дій контролери одержують від небанківських надавачів платіжних послуг. Звідки виникла ця проблема? Як діяти у випадку, коли ви отримали такий лист «щастя»? Поговоримо про ризики та надамо практичні поради.

Які листи надходять продавцям від податкової?

Зараз спостерігаємо два варіанти листів від податківців:

1) запит про отримання інформації. Тобто це лист, складений у порядку п. 73.3 ПКУ, в якому фіскали вимагають пояснити, що за гроші отримав платник. Також просять надати, як правило, банківську виписку та інші підтверджувальні документи (по суті підтвердити, що платник займається підприємницькою діяльністю без державної реєстрації). У назві документа буде фігурувати слово «запит»;

2) повідомлення про запрошення платника податків, зборів, платежів або його представників до контролюючого органу (далі коротко — повідомлення про запрошення підписати протокол). Цей документ складається за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 18.07.2017 № 644.

Эксклюзивный материал для подписчиков сайта
    Подписывайтесь и читайте полностью:
  • новости, эксклюзивные статьи, справочники
  • загружайте бланки
  • все это без рекламы
90
грн/
месяц
Уже оплатили? Войти
Подписчики Factor PRO получают бесплатный доступ к порталу бонусом к подписке.
Комментарии
  • АННА
28.05.25 09:35

Стикалася. Написали уже відповідь і зразу ФОП реєструє

Ответить
  • Людмила
28.05.25 10:42

Запитання до пані юристки: небанківські надавачі платіжних послуг «зливають» інформацію щодо отримання фізособами коштів за товари, продані через Інтернет чи законодавець прописав обов'язковий реквізит фіскального чеку - ІПН ?

Ответить
  • Наталя
29.05.25 12:22

Людмила, так, нормативно передбачено у фіскальному чеку ІПН зазначати. Там є питання до цього " нормативного прописування", звісно. Але тим не менш. Слово "зливають" має більш емоційне забарвлення, погоджуся. Проте хочу звернути увагу на те, що далі у статті я коротко пояснюю звідки береться у податківців інформація про операції фізичних осіб з посиланням на відео. Якщо цікаво і є підписка на журнал Податки & бухоблік, то ще можна почитати деталі щодо цієї ситуації з розгорнутим аналізом. 
За цим посиланням: https://i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2025/april/issue-29/article-132546.html 

Ответить
  • АННА
28.05.25 11:26

Людмила, я не юристка, але у клієнтки , яка продавала через маркетплейси ОЛХ , то по ІПН відслідкували (з березня 2025 у чекі обов'язковий реквізит ІПН  ), а там автоматом іде все в податкову... 

Ответить
  • Ольга 1
28.05.25 12:51

А варіант: я продав вживану річ за 100грн яку купив за 500 грн, ось чек, який може бути податок, не прокатує?

Ответить
  • Сергій
28.05.25 13:56

Ольга 1,
- "я продав вживану річ  ..." Мається на увазі власну (тобто не перепродаж Б/У речей). Може допомогти як аргумент на користь того, що продаж таких своїх вживаних речей за своєю суттю не є підприємництвом;
- "за 100грн яку купив за 500 грн, ось чек, який може бути податок". Тут нюанс в тому, що оподаткування доходу звичайних громадян у загальному випадкту (є виключення для систематичного продажу нерухомості тощо) не передбачає взагалі врахування витрат. Тобто тут 100 грн - це і є база для ПДФО з ВЗ. За скільки купляв нікого не цікавить.

Ответить
  • Ольга 1
28.05.25 14:23

Сергій, сміх та й годі, правда: продав 1 машину за рік-немає податку, продав курточку, що замала-23%. Театр абсурду

Ответить
  • Сергій
28.05.25 17:42

Ольга 1, дійсно дивно виглядає. Але формально за ПКУ саме так.
До речі колись дуже давно цю ситуацію ("продаж курточки, що замала") ідейно закривав податкок на промисел. Там було типу спецоподаткування, якщо хочеш декілька днів поторгувати. Але то вже скасували давним давно. А чогось аналогічного, виходить, не придумали.
Нові ідеї є в проекті по цифровим платформам. Там же хочуть  замість 18 % за певних умов зробити 5 % (ПДФО). Плюс ВЗ 5 %. Але це поки що тільки ідеї.

Ответить
  • Олена
28.05.25 14:40

Ольга 1, а це ще питання при продажу курточки ПДФО 18% чи 5%  - як при продажу рухомого майна? Якщо рухомим майном вважається все те, що не є нерухомим майном, або під рухомим майном слід розуміти будь-які матеріальні об’єкти (речі), які можуть бути переміщені без заподіяння їм шкоди наприклад, ювелірні вироби, персональні або домашні електронні пристрої, одяг, антикваріат, твори мистецтва, меблі, зброя, тварини тощо

Ответить
  • Сергій
28.05.25 17:45

Олена, теж цікавий наюнс. Податківці історично вважають, що якщо воно без колес / не іздіть - то ПДФО 18 %. Курточка не іздить - по ній 18 % ПДФО

Ответить
  • Олена
28.05.25 20:29

Наверх Сергій, Податковий кодекс не визначає термінологію «рухоме майно», а відсилає по цьому питанню до Цивільного кодексу України. 

Ответить
  • Наталя
29.05.25 12:50

Олена, звісно, з юридичної точки зору (враховуючи, як Ви правильно сказали, ЦКУ) курточка - це рухоме майно. Але податківці часто оперують, кхм..., трошки викривленим розумінням понять цивільного законодавства. І виходить так, що вони умовну курточку визначають ні як рухоме, ні як нерухоме майно. При цьому зазначають, що треба застосовувати загальну ставку у 18 %. От так склалася практика...
Про це вище й написав Сергій, у коментарі 28.05.25 17:45

Ответить
  • Людмила
28.05.25 13:35

Дякую, АННА. Тож питання у фіскалізації, а не у "зливі", як вказано у статті. І чомусь наполегливо згадується лише одна платіжна система.

Ответить
  • Наталя
29.05.25 12:25

Людмила, це приклад для розуміння. Не всі знають що таке ННПП. Це по-перше. А по-друге, ті листи та повідомлення про запрошення підписати протокол, які я бачила, посилалися саме на інформацію конкретної платіжної системи.
Питання у тому, що б змінилося, якщо б я надала інший приклад?

Ответить
  • Ола
29.05.25 11:28

Дивує здивування осіб, які наповну торгують на ОЛХ та інших платформах, наприклад, виготовленими ними товарами, або систематично щось перепродають, і при цьому вважають що їм для цього не потрібно реєструватись ФО-Пами та платити податки. Всі мають працювати в рівних умовах: здійснюєш діяльність - плати податки. 

Ответить
  • Яна
29.05.25 13:08

Ола,в мене сусідка шиє постільну белизну на замовлення. Вона купує тканину, інши аксессуари, палить ел/енергію - заробляє копійки. Вона може продати за місяць на 5000грн., інший на 2000грн., а інший - взагалі нічого не продати. Але, якщо вона зареєструється ФОПом-єдинником, повинна кожен місяць платити податок у сумі 4160грн. - і ніхто не враховує її затрати. А якщо на загальній системі, то їй треба ще брати бухгалтера та платити йому зарплату. Як ви гадаєте - це їй під силу? Вона нічого не просить у держави, вона просто намагається якось виживати в ці скрутні часи.

Ответить
  • СП
02.06.25 13:35

Звідки 4160 в місяць? загальна система? - не треба бухгалтера. мікропідприємства особливо ніяких складних звітів не здають, особливо якщо не платники пдв. інша справа, можна було б зробити неоподаткований мінімум, скажімо 50 євро на місяць. але податки платити треба. чому я плачу 50% з доходу, а сусідка всі 5000 на кішеню:?

Ответить
  • Наталья
05.06.25 11:28

СП, Ну 4160 це цілком реально на 2 групі ФОП - ЄСВ 1760+ ВЗ 800+ЄП - біля  1600 грн. Рахуємо  4160 грн. Ну якщо перша група то менше звичайно але все одно біля 2860 грн. Ви мабуть не орінтуєтесь в опадаткуванні ФОП. Є правд ще 3 група. Кращий варіант мабуть для цього виду діяльності - 5000*6%= 300 грн плюс ЄСВ 2060 грн усього. Я тут стикнулась з іншою проблемою. З ясувалось, якщо ти малюєшь, то продати картини ти можешь тільки на загальній системі. А продажа картин - одна, дві на рік. Я бачу єдиний вихід - деклараувати дохід як фізична особа за рік 

Ответить
  • Олена
29.05.25 11:43

Ола, так, повинні, але якщо я продаю конструктор дитини, яким він фактично не грався, або куртку свою "проліт", то чому за це я винна платити 23%. Діяльності я ніякої не здійснюю. Я вже сплатила свої 23 % з з/п з якої і куплені були всі ті речі, що вище написано. Якось несправедливо.

Ответить
  • Наталя
29.05.25 12:33

Олена, тут ще такий нюанс: наразі, що цікаво, не йдеться саме про оподаткування. Тобто фіскали явно роблять акцент на нереєстрацію ФОП. Але то таке...
Плюс акцентик такий. Ось тут: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/886078.html писали, що, цитата: "продаж індивідуального майна (особистих речей) не розцінюється як підстава для фінансової або адміністративної відповідальності за порушення вимог чинного податкового законодавства". Це посилання згадувала у статті. Погоджуся і розумію, що стаття на сайті податкової - це не нормативний акт. Та й сьогодні ця стаття є, а завтра - вже видалили. Проте поки можна зрозуміти позицію податківців... Але не виключаю якихось прецедентів, де за продаж особистих речей спробують причепитися. Хоча хочеться вірити, що це будуть дуже й дуже спорадичні випадки

Ответить
  • Анна
29.05.25 12:16

Олена, Очевидно, если вы продали пару вещей в год, никто вам никаких писем писать не будет, не нагнетайте.

Ответить
  • Олена
29.05.25 12:44

Анна, що зачить "не нагнєтайте"? Ось, наприклад, Южаніна навела приклад щодо того, який податок доведеться сплатити продавцю вживаних товарів на ОЛХ у разі набуття чинності закону: "Отже, з перших 3-х продажів вживаних речей на OLX утримають 10%, а вже з четвертої, якщо фізична особа не відкриє спеціальний рахунок та не погодиться на розкриття банківської таємниці, - 23% (18% ПДФО та 5% військового збору)"

Ответить
  • Анна
30.05.25 09:30

Олена, Продавайте на барахолке за наличку.

Ответить
  • Татиана
29.05.25 12:25

Курточка - "рухоме майно"! ?  Це щось неймовірне.  Рухоме майно - це те, що може рухатись, або яким можна рухати.  Курточку можна тільки переносити, або носити, тобто вона не може рухатись сама, так само як не можна прикласти зусиль, щоб вона рушила з місця.  Де логика....? Можливо, це може відностись до якоїсь третьої групи класифікаціїї (крім рухомого і нерухомого майна).

Ответить
  • Наталя
29.05.25 14:50

Татиана, з точки зору цивільного законодавства в нас дві категорії речей (одна з класифікацій): рухомі та нерухомі (нерухоме майно/нерухомість). Проміжних варіантів у ЦКУ немає. Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі (ч. 2 ст. 181 ЦКУ). До нерухомих речей (нерухомого майна/нерухомості) належать земельні ділянки, а також об'єкти розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Режим нерухомої речі може бути поширений законом на повітряні та морські судна, судна внутрішнього плавання, космічні об'єкти, а також інші речі, права на які підлягають державній реєстрації (ч. 2 ст. 181 ЦКУ). Тобто розрізнення рухомих і нерухомих речей не полягає у тому, що річ може чи не може рухатись самостійно. Відмінність у тому, чи можна цю річ перемістити у просторі: чи то вона самостійно це робить, чи - ні - це вже інша історія.Автомобіль - це взагалі окрема тема.  Тобто курточку ми можемо переміщувати у просторі і вона не втрачає при цьому своїх якостей, не знецінюється, вона не прив'язана до земельної ділянки. У свою чергу курточку ми не можемо прирівнювати до автомобіля. Тож курточка з точки зору цивільного законодавства - це рухоме майно.Але є але! Податківці трактують цю ситуацію по своєму (хоча мали б прислухатися до ЦКУ) і не відносять умовну курточку до жодної з категорій, вважаючи що її продаж треба оподатковувати за загальною ставкою у 18 %.

Ответить
  • Олена
29.05.25 13:03

Татиана, у Постанові КМУ від 10.09.2003 р. N 1440 “Про затвердження Національного стандарту N 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав"  визначається термін рухоме майно  -  матеріальні   об'єкти,   які   можуть бути переміщеними  без заподіяння їм шкоди.  До рухомого майна належить майно у матеріальній формі, яке не є нерухомістю.

Ответить
  • Олена
29.05.25 12:47

Татиана, подивиться і почитайте що каже НАЗК про те що є рухоме майно для заповнення декларацій https://wiki.nazk.gov.ua/category/deklaruvannya/vii-ruhome-majno-krim-transportnyh-zasobiv/

Ответить
  • Юрий
30.05.25 12:00

Олена, Браво!!!! То, что нужно. Чем больше "податкове навантаження", тем интереснее идеи.  Вот так и живем. 

Ответить
Для того, чтоб распечатать текст необходимо оформить подписку
copy-print__image
Данная функция доступна только
авторизованным пользователям