Сайт для бухгалтеров №1 в Украине
Чат 911

Получайте
новости почтой!


11.08.25
3779 14 Печатать

Правила подписания первичных документов изменятся: Правительство подготовило важные изменения

Стоит ли отменить обязательную подпись обеими сторонами на первичных документах?

С развитием цифровой экономики и дистанционных услуг, требование обязательной двусторонней подписи первичных документов стало серьезным препятствием для бизнеса.

Проблема: устаревший подход к первичным документам

Согласно действующему законодательству Украины, для признания первичного документа действительным обычно требуется подпись обеих сторон. Это создает проблемы в ситуациях, когда предоставление услуг происходит дистанционно — например, в IT-сфере, логистике, электронной коммерции или во время военного положения, когда контакт с контрагентом затруднен или невозможен.

Сохраняя требование обязательной подписи, национальное законодательство:

  • генерирует налоговые споры и дополнительные проверки;
  • усложняет своевременное отражение доходов/расходов;
  • сдерживает цифровизацию учета;
  • не соответствует международным практикам ЕС, США, Канады.

Международный опыт

Регламент eIDAS в ЕС признает юридическую силу электронной подписи даже одного участника, если обеспечена аутентичность и целостность данных. В США (IRS) и Канаде также допускается односторонняя подпись при условии логирования и согласия другой стороны. Это позволяет бизнесу работать быстрее, без чрезмерного регулирования.

Как это влияет на украинский бизнес?

В Украине более 1,9 млн субъектов хозяйствования. Из них 99,9 % — это малые и средние предприятия, которые обеспечивают 81,6 % занятости. Затраты времени на соблюдение регуляторных требований достигают 11 % рабочего времени руководителей.

Несмотря на это, признание дохода остается зависимым от получения подписи заказчика, что усложняет учет и порождает риски налоговых претензий. Аналогичные вызовы существуют в логистике, электронной коммерции, онлайн-образовании, а также в случаях аренды имущества, когда контрагент находится за пределами страны или контакт с ним затруднен из-за военных действий.

Что предлагают изменить?

Минэкономики инициирует изменение подхода к первичным документам. Соответствующие изменения предусмотрены в проекте Закона «Про внесення змін до Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”». Основная идея — разрешить признавать первичные документы действительными при наличии подписи только одной стороны (исполнителя услуги или арендатора) при осуществлении хозяйственных операций по предоставлению услуг, если иное не определено условиями договора.

Исключения, для которых эти правила не будут действовать:

  • договори будівельного підряду;
  • договори підряду на проведення проєктних та пошукових робіт;
  • договори підряду, оплата за якими здійснюється за рахунок публічних коштів;
  • договори найму (оренди) державного і комунального майна).

Это позволит:

  • снизить административную нагрузку;
  • улучшить ведение учета в условиях военного положения;
  • гармонизировать законодательство с ЕС;
  • поддержать развитие электронной коммерции и IT-сектора.

Вывод

Требование обязательной двусторонней подписи — рудимент, который мешает модернизации экономики и цифровой трансформации. Признание односторонней подписи как достаточной — логичный шаг к упрощению учета и снижению регуляторного давления на бизнес.

Предложения и замечания можно отправлять в течение месяца со дня опубликования по адресам:

Министерство экономики, окружающей среды и сельского хозяйства Украины:

01008, г. Киев, ул. Грушевского, д. 12/2 или на адрес электронной почты: vedishchev@me.gov.ua

Государственная регуляторная служба Украины:

01011, г. Киев, ул. Арсенальная, 9/11 или на адрес электронной почты: inform@drs.gov.ua

Дополнительные материалы

По материалам Минэкономики
Комментарии
  • Лариса
11.08.25 07:56

А з витратами як бути? Чи постачальник наштампує актів, напідписує їх сам, а замовник ні сном ні духом про це не знатиме?

Ответить
  • Лариса
11.08.25 10:45

Лариса, згодна на 1000%. Таке враження, що в цьому Міністерстві околовсяческих напрямків діяльності  "працюють" ті, хто  ні разу не  розуміє  значення  суті та призначення первинного документу, як документу, який повинен підтверджувати саме замовником факт надання послуг , як документу, який є підставою для віднесення  замовником вартості фактично отриманих  послуг на свої витрати.  Нові  міністри, нові "реформатори"  з новими "сучасними"  типа  А від висновку цього анонсу  офігеть можно. Виявилось, що отримання підпису замовника на  підтвердження факту отримання послуг — "рудимент, який заважає модернізації економіки ( цікаво яким чином ????) та цифровій трансформації ( теж не зрозуміла чим заважає? є ЕЦП, токени, шмокени...). Визнання одностороннього підпису як достатнього — логічний крок до спрощення обліку ( спрощення обліку не бачу, бачу головний біль у бухгалтерів стосовно підтверження витрат) та зниження регуляторного тиску на бізнес"    А вони з податківцями узгодили своє бачення одностороннього підпису  первинного документу, чи посилання на міжнародну  практику ЄС, Канаду, США є  достатньо вагоме ? А  судову практику своєї країни  щодо податкових спорів  за визнання первинного документа  як підтвердження факту отриманих робіт/послуг  ці "діячи-реформатори"  не хочуть  проаналізувати ? Ламать не строить

Ответить
  • Світлана
11.08.25 10:37

Лариса,там написано виконавця або орендаря. Тобто для мене, як орендаря досить підпису виконавця, я можу свій екземпляр  і не підписувати, а їм досить мого підпису, а свою сторону можуть не підписувати. Я так зрозуміла. А як по товарним операціям, чому приклад тільки по послугах - не зрозуміло.

Ответить
  • XXL
11.08.25 12:18

Світлана, в принципі на оренду і не треба акти щомісячні, достатньо договору та акту прийомки-передачі майна в оренду, а потім акт повернення орендованого майна.

Ответить
  • Олена
11.08.25 09:34

Лариса,згодна на 100%. Повний брєд!

Ответить
  • ксю
11.08.25 10:34

Тобто я можу сама зробити видаткову, списати із складу і всьо!
Жгітє єщьо!

Ответить
  • Тетяна
11.08.25 11:55

ксю, цн тільки по послугах

Ответить
  • Ния
11.08.25 10:42

В такому випадку треба ще до доходів включити цю суму та забов'язань з інших податків.

Ответить
  • Ния
11.08.25 11:03

Але ж стосовно актів на послуги - що, "надавач" може звернутися до суду щодо стягнення з отримувача оплати навіть в тому випадку, коли отримувач вважає ці послуги не наданими або наданими неналежним чином, по актам, які сам зробив та тільки сам і підписав? Нічого, що загрожує збільшенням судових справ?

Ответить
  • Марія
11.08.25 11:08

А як що протилежна сторона не згодна, з кількістю товару отриманого  або з якістью  виконаних робіт? Потрібно буде судитися, а це роки. Суди на зараз завалені справами про зняття ризикового статусу, рєєстрації податкових накладних і це від пів року до двух. А ще додасться цей головняк. ,  Брєд вивої кобили в травневу ніч!!! 

Ответить
  • Абзац
11.08.25 12:25

в приницпі зараз не завжди треба акти наданих послуг. Наприклад, прямий замовник і перевізник. Є між ними договір та замовлення, ТТН. Перевізник виставляє на основі замовлення та ТТН рахунок-фактуру на оплату, цього достатньо. Оплата - підтвердження прийняття послуг та відсутності претензій. Але це звичайно-ж, якщо оплата через тиждень-два....але не півроку-рік.... Тобто достатньо рахунку-фактури (інвойс), який виставлений по факту наданих транспортних послуг (ТТН), а у замовленні узгоджені всі деталі конкретного перевезення. Для чого дублювати все у акт. Але на практиці зараз не так, всім треба акт. Тобто, якщо оплата надійшла швидко, то виконавцю вже й не обов"язкове повернення акту, підписаного замовником.

Ответить
  • Кирпулька
11.08.25 14:37

Абзац, у вашому прикладі, надання послуг, підтверджено ТТН тому достатньо одного інвойса. А як бути з "любимими" інформаційно-консультаційними послугами? Де до акту податківці вимагають цілий толмуд паперів. При розміщенні реклами дайте фото, при виконанні аналітичних розрахунків потрібно надати ці розрахунки і т.д. А тепер буде достатньо одного акту від виконавця?

Ответить
  • Тетяна
11.08.25 13:02

На сьогодні згідно ЗУ "Про бухоблік" існує поняття одностороннього первинного документу - Бухгалтерська довідка, яка має ПОВНИЙ  статус первинного документу. В чому проблема? Я пишу Бухдовідку, що отримала чи товар, чи послугу, підкладаю рахунок-фактуру чи договір (навіть просто скан екрану)+ прикладаю платіжну інструкцію чи ПН і ставлю на облік (витрати/приход). Ця норма діє з давніх давен. Головне, коректно скласти бухдовідку. 

Ответить
  • Іван
11.08.25 13:05

А як бути з вивизенням ТПВ ? Виконавець може в акті вказати, що вивіз 10 контейнерів, а по факту було 5.

Ответить
Для того, чтоб распечатать текст необходимо оформить подписку
copy-print__image
Данная функция доступна только
авторизованным пользователям